29.01.2012

kuzu kulagi (Rumex acetosa) corbasi

Artik basacikamadigim fotograf arsivimde kuzukulagi fotograflarini ararken bahar, yaz cicekleri gozume takildi. Papatyalar bahar, diger fotograf kuzukulaginin etrafindaki yaz ciceklerinden.

ilkbahar

Yaz husnuyusaflar, dijital, tarhun ilk goze carpanlar

mercankoskler, rezene, calendula, adacayi, arkada kuzu kulagi, sag yanda leylak, filbahri,sari kantaron, civanpercemi unuttuklarim kusura bakmasin! 
Bir kok kuzu kulagini 2010 basi pazardan alip dikmistim. Bu ucuncu kisi ve ben onunla neler neler yapmadim. Bir kere soguga, dona dayanikli kisinda tuketebiliyorsunuz tadi daha eksimsi ama bastan soyleyeyim. Ilkbaharda notr bir tadi varken mevsim ilerledikce tadi eksilesiyor. Ona bu eksi tadi oksalik asit veriyor kimilerine gore cok tuketilmesi kemiklerde ve bobreklerde kalsiyumun cokeltilerine yol aciyor ve demir emilimini engelliyormus. Coktan maksat net degil, herhalde haftada bir kuzukulagi tuketimini cok olarak niteleyemeyiz! Ikincisi kaprissiz; çok yillik bitkilerden ek ve unut ozetle. Arada bir 4/5 senede kokleri ayirip komsulara ver yada saga sola dik yada bitki takasi teklif et. Ben buharda pisirdigim uskumruyu ezip az hardal, biraz krema ve kuzukulagi yapraklari ile karistirip sahane bir uskumru ezmesi yapiyorum. Uskumrunun agir tadini kuzukulaginin eksisi harmanliyor gul gibi gecinip gidiyorlar. Uskumru PCB (hakkinda yazacaklarimdan ama kac senedir yazamadim belki hayirli bir vatan,das cikar da yazar!) icerdiginden az tuketilmesi gereken baliklardan tercihen çok kucuk cocuklara vermeyiniz. Simdi diyeceksiniz ki istah mi kaldi ? Haklisiniz ama neye elimizi atsak bir sevimsiz gecmisi var. Insanoglu daha fazla hirsiyla ne deniz ne de toprak birakti kirletmedik, minik bir koye, bahcenize siginsaniz bile; artik hicbirseyden kacamiyorsunuz o yuzden bilinclenmek, bilinclendirmek ve tepki gostermek lazim yoksa gidisat malum...
patatesler bahceden

ilk hali

gecen kis salyangoz ve sumukluboceklerinde favorisi!

Amacim bu sogukta icinizi isitacak saglikli bir corba tarifi vermek ama laf lafi aciyor eh bende cenemi tutamiyorum! Bu corba yapilip hemen tuketilmeli buzdolabinda beklemez! oksalik asit miktari artiyor bekletikce ona gore.. Ben kuzu kulagindan dolma da yaptim ne kadar guzel oldugunu anlatamam mutlaka denemelisiniz. Vejetaryanlar icin Anadolu usulu birde bulgurla yapilani var ona sira gelmedi, kuskusuz cok guzel olacak. Bulgurun tatlimsi tadi kuzukulagi eksisi kulaga sahane gelmiyor mu? Denerseniz netteki birbirinin kopyasi uyduruk tarfilere kulak asmayin 5 dk sicak suda haslayin diyorsa o sayfadan acilen cikin. Sicak sudan bir kere gecirdiginizde yumusayan cok ince dokulu yapraklar bunlar. Nerdeyse sicak suya sokmadan da sarabilirsiniz. Kenarlari acik kalabilir icindekiler disari cikmiyor merak etmeyin. Yazdi da yazdi diyorsunuz degil mi? haklisiniz pazar pazar çenem niye dustu bende bilmiyorum:)

Corbaya gelelim:
1 buyuk patates,
2 avuc kuzu kulagi
1 sogan,
varsa evde hazirlanmis 2,5 su bardagi tavuk suyu yoksa su
biraz maydanoz
biraz krema yada creme fraiche
1 yk zeytinyagi
1-Sogani kiy, patatesleri kup kup kes. Zeytinyaginda ikisine de kavur, soganlar seffaflassin ama yanmasin.
2-Yikanmis kuzukulaklarini, suyu, tuzunu ekle kisik ateste 20 dk kaynat. Mikserle yada suzgecten gecirerek kivamli bir corbaya donustur. Bizt biztlamakta mumkun.

3-Krema, kiyilmis maydanoz ekle servis yap. kase basi bir tatli kasigi krema yeterli ancak agiz tadiniza gore daha fazla ekleyebilirsiniz. Pek nefis oldu degil mi? Afiyet olsun.

7 yorum:

Tijen dedi ki...

Ellerine sağlık Beste'ciiiim!
Ya doğa ne kadar bonkör değil mi? Tam Aşık Veysel'in dediği gibi, sen bir veriyorsun o kırk... Afiyetler olsun.

pelinpembesi dedi ki...

kuzukulağını arada sırada bizde alıyoruz. ilkbaharda çıkıyor ama burada. oldukça ekşi ama lezzetli. çorbaya katınca ekşi tat veriyor mu ki?

burcu dedi ki...

Ellerine saglik! Kuzu kulagina bayilirim ben de, burada bulmak nerdeyse imkansiz ama :( Corbasi da cok lezzetli olmustur eminim, Turkiye'ye gidince denerim artik.

Defne Soysal dedi ki...

Bu ne telaş Beste, sanki bir şeylere yetişecekmişsin de arada bu yazıyı da çıkartayım diye nefes nefese yazmışsın gibi geldi bana. hem de pazar pazar. Dur yavaş biraz. Sonra ruhlarımız yorulur.Kuzu kulağı benim de salatalarda favorim. Ekşimsi tadına hayranım. Çocukken ilk okulun bahçesinde topraktan koparıp tadına bakmışlığım vardı. Senelerce onu aradım ta ki bir köy pazarında bulana kadar. Şimdi salatada ve çiğ olarak balığın yanında tabii mevsiminde vazgeçilmezim. Kalsiyum konusundaki tespitlerin kafamı karıştırdı ama. Daha deteylı araştırmak lazım. bu kadar güzel bir sebze faydalı olmalı dimi...

Fatma dedi ki...

Kuzu kulağı salatalarda sık kullandığım bir ot ve Deniz oğlan eline alıp yemeğe de bayılıyor, annesi gibi ekşi düşkünü, çorbasını ise ilk defa sizden duydum ve kulağa çok hoş geliyor buradan, eminim tadı da güzeldir denemek lazım, burada pazarda her zaman bulabildiğimiz bir ot, sevgiler ve teşekkürler tarif için. İyi haftalar:)

Unknown dedi ki...

Bizim de Türkiye'de çok sevdiğimiz ancak İstanbul'da pazarlarda bulamadığımız kuzukulağına Cenevre'de rastlayınca pek sevinmiştik. Bahçeli evde otururken bahçeye dikmiştik, sonra apartmana çıkınca da balkona diktik. 2011 boyunca neredeyse yedik kuzukulaklarını. Benim de çocuklarım çok seviyor. Ama biz daha çok salataların içinde yiyoruz. Dolması çok iyi bir fikir, denemeli. Çorba fikri şu anda beni çok çekmedi nedense... O narin yapraklar yok olup gidecek diye mi düşündüm acaba... Yine de denenebilir elbet. Teşekkürler Beste.

Ozlemaki dedi ki...

bacak kadardım, şimdi tahtalı barajının bulunduğu yerdeki uçsuz bucaksız ormana dalardık çete gibi. kuzu kulağı toplar, yerdik. Balık püresi fikrine bayıldım Beste. Emeğine sağlık.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin