12.10.2009

Kırmızı frenk üzümü Ratafia''ı Fransız usulü likör, çilek, nane likörleri, frambuaz şarabı


Likörlerin gerçek meyve ile yapıldığını okuduğumda duyduğum hayranlığı hala hatırlarım.Tekel muz ve nane likörü haricinde üretimde gerçek meyve kullanıyordu, birer birer hepsinden aldım denedim. Acıbadem, altınlı olan çeşit çeşit hem renkleri hem tadları beni hep büyülemiştir. İlk yaptığım likör vişne likörüydü tadına doyulmayan.

İkinci denemem Tijen İnaltong'un Bodrum Pazarı kitabında? verdiği tarife göre nane likörüydü, rengi tekel nane likörüne benzemese de tadı daha güzeldi. Cezmi'nin Bozcaada'da ki evinde kendi yaptığı füme etler, Adapazarı ve köylerinden teker teker topladığı isli peynirler, Çisel'in zeytin ezmeli soslu makarnalari ve ahtapot carpaccio'lar, adanın güzel sarapları esliğinde yenildikten sonra sıra Çisel'le yaptıkları guzelim likörlere geldi. Aman allahım hayal bile edemediğim bir mutluluk zencefil, kahve, çağla, çilek ve nice tadlar...  Böylece evde istediğim meyve yada karışımla likör yapılabileceği aklıma yattı ama hayata geçirmek için Fransa'ya taşınmam ve kendime zaman ayırmam gerekliymiş. Şimdi aklıma esen meyveyle likör yapıyorum.

Fransızlar likörleri içindeki şekere ve alkole göre adlandıriyor. Şarapla ve daha az şekerle yapılanı meyvenin adına göre mesela framboise şarabı diye adlandırılıyor şurup kıvamında, alkolü daha yüksek ve şekeri daha az olan Ratafia ki ağzınızdan alevler çıkartabilir ve nihayetinde şekerli meyve tadını aldığınız likörler.
Ratafia üzüm çırası eklenerek yapılabildiği gibi değişik meyvelerden de yapılabiliyor: İçine eau-de-vie ekleniyor 40-45 derece arasında değişen bu meyve alkolü grappa yada votka gibi renksiz ve sert bir içki, tek başına içmek çok zor digestive olarak bir parmak içiliyor yada likör yapımında kullanılıyor. Eau-de-vie sarap yapimi sirasinda artan kuspeden yada artan veya bozulmus saraptan yapilan distile edilmis alkol. Bu alkolu toplama tekeli devlete ait ise de mesela Burgunya bolgesinde bagbozumu sonrasi koy koy gezen ve atiklari distile edip alkole cevirenler meslek sahipleri var, tabiki komsu isi biraz alkode birakiyorlar yasak olmasina ragmen!  Konu dagildi toplayalim, Çilek ve kırmızı frenk üzümü likörünü eau-de-vie(o-dö-vi) ile yaptım bana göre çok sert oldu ama fransızlar en çok onları beğendi. Ben votka ile yaptığım nane ve şarapla yaptığım  frambuaz likörlerini tercih ederim. Burdan bir ticaret kapisi dogdu Afrika restoranı sahibi arkadaşımız çok beğendi ona şimdi satması icin egzotik meyvelerden likörler yapıyorum .

Gelelim tariflere;
Kırmızı frenk üzümü Ratafia'sı(ratafya)
Kırmızı frenk üzümlerini iyice ezin ve ince delikli süzgeçten süzün yarım kilo frenk üzüm suyu elde edin. 1 kilo votka ben eau-de-vie kullandım, 2 sap karanfil, bir çucuk tarçın ekleyin. 8 gün bekletikten sonra tekrar süzün 1 kilo şeker ekleyin içime hazırdır. İçinde pektin olduğundan neredeyse jöle kıvamına gelecektir normal. Bu özelliğinden dolayı bu yemişten çiğ olarak reçel de yapılıyor.

Frambuaz Şarabı
400 gr framboise
1 şişe kırmızı şarap
1 kilo şeker
1-Sudan geçirilerek yıkanmış (suda bekletirseniz suyu emdiğinden tadı azalıyor) ve suyu süzülmüş frambuazları bir şişe şarapla karıştırıp 24 saat bekletin.
2-Ezerek ince süzgeçten geçirin ve bir tencereye koyup kaynama noktasına getirin, ocağı söndürün şekeri ekleyin ve iyice eriyene kadar karıştırın. Tekrar süzün, istediğiniz berraklık derecesi
ne göre  filtre de edebilirsiniz.

Nane Likörü
Bir demet nane
bir şişe votka
300 gr şeker
1-Nane demedini yıkayıp suyunu iyice süzün. Votka ile beraber bir şişeye doldurun. Bir ay güneş gören yerde bekletin, rengi kararacaktır önemli değil.
2-Sürenin sonunda süzüp şekeri ekleyip iyice karıştırın. 24 saat beklesin, içime hazırdır. Rengi için Özgül'ün tariflerinde öneriler var ilgilenen deneyebilir.

Çilek Likörü
1 kilo çilek
1 şişe votka
300 gr şeker
bir çubuk tarçın

Çilekleri yıkayıp kuruladıktan sonra dörde bölün. Üstüne şekeri ve votkayı ekleyip karıştırın. Bir kenarda 3 hafta beklesin zaten bu süre sonunda tüm çilekler üstte birikiyor ve rengini kaybediyor. Süzün şık bir şişeye koyun mis gibi çilek kokusunun sizi mutlu etmesine izin verin:)

Burdan beni sofralarında ağırlayarak yiyeceklerini paylaşan sohbetlerine doyamadığım arkadaşlarıma, yazdığı kitaplarla dünyamı zenginleştiren yazarlara ve blogumu okuyan kardeşlerime sevgilerimi iletiyorum. Gökten üç elma düşmüş... hepsiyle likör yapılmıştır bilginize:)

Frambuaz sarabi
nane likoru
cilek likoru
soldaki nane sagdaki cilek likoru ortadaki Seda'nin 2005 yilbasi hediyesi llikor bardaklari:)


6 yorum:

Asortik Krep dedi ki...

Çok teşekkürler :) Nane likörünü hemen denemeyi düşünüyorum..

beste dedi ki...

Naneler bitmeden tahminim cok begeneceksiniz:) Bir suru fikir var ama bu meyveler yok burda mesela nar; incir likoru eminim cok leziz olur...

Selen dedi ki...

Egzotik meyvelere ilave seker ekliyor musun? Ananas likoru yapma arzusuyla yanip tutustum simdi... Mango nasil olur acaba ?

beste dedi ki...

Evet 250 gr kadar seker yoksa bozulur seker koruyucu madde yerine geciyor uzun sure dayaniyor:) Mango muhtesem oluyor hemde iki haftada hazir.

sima dedi ki...

Bestecim sana coktandir yazmadim keyfim bozuktu kardesim bazen yasamak bile zor geliyor bana senin renkli hayat dolu sayfalarina bakmak cok guzel .AYRICA KURBAN BAYRAMINI TEBRIK EDERIM OPUCUKLER CANIM

beste dedi ki...

sima-nerelerdeydin bende merak ettim. Yasam zor zaman zaman ama panzehiri sanat hayata sarilmak lazim herhalukarda, sevgiler

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin